Waarom u uw beeldmerk wilt registeren
Voor een Beeldmerk wordt ook vaak het woord logo gebruikt. Anders dan een tekstuele merknaam is een beeldmerk een visueel visitekaartje van een bedrijf. Met een logo is het mogelijk om een bepaalde indruk achter te laten van een onderneming. Er is al meerdere malen wetenschappelijk bewezen dat een beeld een beter indruk achterlaat dan een tekstuele boodschap. U moet er dus voor zorgen dat uw beeldmerk in één oogopslag pakkend is en weergeeft waar uw bedrijf voor staat. Dit is niet eenvoudig. Het is dan ook een illusie dat u binnen een paar minuten een fantastisch beeldmerk heeft gecreëerd. Zelfs de grote bedrijven op de wereld hebben er regelmatig moeite mee wanneer een beeldmerk veranderd moet worden om de onderneming een modernere uitstraling te geven.
Twee soorten beeldmerken
Hoe u een beeldmerk kunt registreren staat verderop. Eerst nog een korte uitleg over beeldmerken. Er zijn twee soorten beeldmerken, een abstract logo en een figuratief logo. In het eerste geval is aan het beeldmerk niet af te lezen waar het bedrijf voor staat. Een goed voorbeeld hierbij is het beeldmerk van Adidas. Drie diagonale witte strepen naast elkaar. Toch weet iedereen dat dit logo bij Adidas hoort. Als u kiest voor een abstract beeldmerk is het van belang dat u een gemakkelijk herkenbaar logo ontwerpt. Zo kunnen mensen, potentiële klanten en anderen direct herkennen van welk bedrijf het beeldmerk is. U kunt er ook voor kiezen om een figuratief beeldmerk te kiezen voor uw bedrijf. U kunt hierbij spelen met uw merknaam maar u kunt ook een afbeelding ontwerpen die te maken heeft met uw bezigheden. Beiden hebben hun voordelen en ook een overeenkomst: het moet te allen tijde herkenbaar zijn.
Beeldmerk registreren
Net als bij een merknaam dient u ook een beeldmerk te registreren om er zeker van te zijn dat niemand anders uw logo kunt gebruiken voor commerciële doeleinden. In het merkenregister zijn ook beeldmerken opgenomen. Het BBIE, Benelux-Bureau inzake intellectuele eigendom, kan voor u nagaan of er al een logo bestaat wat erg op uw beeldmerk lijkt. In dat geval is het niet verstandig om toch uw logo door te zetten. Niet alleen kunt u een schadeclaim verwachten van het bedrijf wat als eerste met het beeldmerk was, potentiële klanten zullen ook moeite hebben met het associëren van het beeldmerk met uw bedrijf. Het is nooit goed als mensen aan een ander bedrijf denken bij het zien van uw logo.
U kunt uw merk dubbel beschermen door het te laten registreren in het BBIE merkenregister. In Nederland is het zo geregeld dat uw beeldmerk al is beschermd door het auteursrecht. Binnen Nederland mag niemand de afbeelding zomaar overnemen en gebruiken voor zijn eigen activiteiten. Dit auteursrecht geldt echter niet in België, Luxemburg en in de rest van de wereld. Wilt u uw logo dus ook kunnen gebruiken in de rest van Europa of in de rest van de wereld, dan zult u uw beeldmerk ook moeten registreren in de Europese of wereldwijde merkenregisters.